500 miljoonaa euroa vuodessa

Niin suuri summa rahaa lentää kaatopaikalle ruoan muodossa joka vuosi. Eikö olisi fiksumpaa vähentää hävikkiruokaa, kuin esimerkiksi leikata koulutuksesta? Ainakin kunnat ja valtio voisivat säästää roskien käsittelystä aiheutuvia kuluja, jos heittäisimme vähemmän syömäkelpoista ruokaa roskiin.

Itse olen saanut vähennettyä ruokahävikin määrää huomattavasti zero waste elämäntyylin myötä. Itsestään selväähän se on, että jos ei halua tuottaa roskaa niin ei halua heittää ruokaakaan roskiin. Mutta suurempi tekijä hävikin vähentämisessä on ollut se, etten osta enää ruokaa täyttääkseni jääkaappiani ja etten ole enää yhtä nirso ”parasta ennen” -päivämäärien suhteen. Päätin tähän alle listata 15 vinkkiä siitä, miten omaa ruokahävikkiä voi alkaa vähentämään jo tänään:

  1. Selvitä miten ruokasi kasvatetaan ja valmistetaan: nopeatahtisen ja mukavuudenhaluisen elämäntyylin myötä olemme ottaneet etäisyyttä ruoan tuotantoprosessiin. Kun emme tiedosta mitä resursseja ruoan valmistus on vaatinut, emme välitä yhtä paljoa sen pois heittämisestä. Selvitä mistä jauhelihasi tulee ja miten se on saapunut lähikauppaasi, selvitä missä vihanneksesi kasvavat ja mitä kaikkea viljelijän täytyy tehdä saadakseen ne myytyä. Opittuani enemmän ruoantuotannosta opin myös arvostamaan raaka-aineita enemmän. Se saa minut myös välttämään ruoan pois heittämistä, sillä samalla heitän pois kaiken työn jonka tuottaja ja luonto ovat tehneet.
  2. Suosi kasvipohjaista ruokavaliota: liha- ja maitotuotteet pilaantuvat huomattavasti nopeammin kuin kasvipohjaiset vastineet/vaihtoehdot. Kasvikset ja hedelmät on sitä paitsi helpompi käyttää vielä johonkin, vaikka ne olisivat nuutuneet tai mustuneet
  3. Pysähdy ja mieti ennenkuin avaat roskiksen: kun olet heittämässä jotain biojätteeseen pysähdy ja mieti, että voisitko käyttää sen kastikkeenlopun tai nahistuneen porkkana vielä johonkin. Esimerkiksi sipulin kuoret ja muut vihannes- ja eläinrippeet voi käyttää liemien keittämiseen ennen kuin ne heittää pois.
  4. Osta tehosekoitin: tekemällä smoothien tai sosekeiton saa käytettyä pois tummuneet banaanit, nuutuneet salaatinlehdet, jne.
  5. Älä mene kauppaan ennen kuin olet käynyt keittiön läpi: tarkista mitä kotoa jo löytyy ja tee ruokalista, ettet osta ruokaa turhaan.
  6. Suosi kuivattuja aineksia tuoreiden sijaan: kuivatut linssit, pavut ja soijarouhe kestävät kauemmin kuin esim. liha.
  7. Pakota itsesi kokkaamaan, opit kyllä rakastamaan sitä: ruokahävikin vähentäminen vaatii hieman aivo- ja fyysistä työtä. Sitä paitsi ruoka maistuu paremmalta, kun se on itse tehtyä (ja arvostat sitä enemmän)!
  8. Hyväksy hieman hitaampi elämäntyyli – osittain: ruoan ei aina tarvitse valmistua alle 30 minuutissa. Ota tavaksi suunnitella viikon ruokia hieman etukäteen ja nauti ruoanvalmistushetkestä.
  9. Opi olemaan sinut puolityhjän jääkaapin kanssa: tiedosta jääkaappisi koko ja sisäistä, ettet tule kuolemaan nälänhätään ellei kaappisi ole täynnä eri vaihtoehtoja joka päivä. Monet kokevat valkoisen tilan jääkaapissa epämukavaksi, vaikka rakastaisivat sitä sisustuksessa. Opettele rakastamaan jääkaappisi tyhjiä hyllyjä!
  10. Tee viikkokohtainen suunnitelma: suunnittele mitä ruokia voisit valmistaa  viikon aikana ja osta sen mukaan
  11. Meal prep: tee kerralla ruokaa useammalle päivälle ja säilytä valmiita annoksia jääkaapissa. Tällöin ei tarvitse edes laittaa ruokaa joka päivä! Itse meal preppaan aamiaiset, lounaat ja illalliset ainakin neljälle päivälle viikossa.
  12. Älä osta turhaa: monesti ostamme ruokaa vain sen takia, että meillä olisi mahdollisuus syödä sitä, jos alkaa tekemään mieli. Tiedosta tämä, ja jätä ylimääräiset ruoat hyllylle. Voit aina hakea ne, JOS alkaa tekemään mieli.  Sitä paitsi lompakkosi ja roskiksesi kiittää!
  13. Älä ole nirso: jos ruoka ei haise, näytä tai maistu pahalta, se on syötävää. Jos idea tummuneesta banaanista ei miellytä, hyppää kohtaan 3.
  14. Käy jääkaappi läpi pari kertaa viikossa: jos sinulla on jääkaapissa paljon eläinperäisiä tuotteita, katso mitkä pahenevat ensin ja syö ne alta pois. Suunnittele myös ruoanlaitto sen pohjalta mitä sinulla on jo jääkaapissa.
  15. Älä kuori vihanneksia: kuoret ovat syötäviä ja niissä on paljon kuituja ja muita hyviä hivenaineita. Kasvit käyttivät paljon luonnonvaroja kasvattaakseen ne, niin miksi sinä heittäisit ne pois?

Allla vielä loistavia dokkareita ja videoita aiheesta:

Food Matters (Netflix), Cowspiracy (Netflix), Live and let live (Netflix), Forks over knives (Netflix), Terra (Netflix), Cooked (neljän jakson sarja, Netflix), Sustainable (Netflix)


500 million euros worth of food is thrown away every single year in Finland only. Food waste is also one of the biggest polluters in the world: if all the food waste in the world would be its own country it would come in third after China and the US in green house gas emissions. 

I’ve managed to cut back on my personal food waste a lot since starting to aspire towards a zero waste lifestyle. Here are my 15 tips on how you can start minimizing your food waste today: 

  1. Learn where your food comes from and how it’s produced: when you realize what it takes to get that stake or avocado on your plate, you’ll think twice about throwing it away. 
  2. Go vegan – at least part time: meat and dairy spoil way faster than vegetable based alternatives. Veggies and fruits can also be used for something else way easier, even if they’ve gone a bit mushy or look a little unapetizing. 
  3. Stop and think before you throw something away: if it’s not moldy or rotten, you can probably use it for something else. Example: your vegetable peelings and meat scraps to make stock/buillon
  4. Get yourself a blender: use those wilted leafy greens and blackened bananas to make a healthy smoothie. Works also for soups made of leftovers.
  5. Don’t go to the grocery store before checking what you have at home: why spend money on something you already have?
  6. Choose dried over fresh: stock up on dried legumes, rice, pasta, etc. They store for way longer than meat and dairy. Plus you’ll always have something to make in case you can’t make it to the store.
  7. Force yourself to cook and learn to love it: minimizing food waste requires some thought and effort. Plus, when you make it yourself it tastes that much better (and you appreciate it more!)
  8. Accept a slower lifestyle – partly: you don’t have to alway be able to make food in 30 minutes or less. Start planning your meals and enjoy the cooking process. It’ll make you stop and enjoy the moment, thus taking care of your mental health. 
  9. Love your half-empty fridge: acknowledge the size of your fridge and that it doesn’t always have to be filled to the brim with different alternatives. Studies have shown that we get uncomfortable with white space in the fridge, even though we love it in our interior designs and so on. Embrace those empty shelves!
  10. Plan your weekly meals an buy ingredients accordingly
  11. Meal prep at least once a week: cook a bigger batch at one time and store it in portions so that you don’t have to cook every day. I meal prep my breakfasts, lunches and dinners for at least four days a week. 
  12. Don’t buy it if you don’t need it: many times we buy food only to have the option to eat it if we happen to feel like it later on. Acknowledge this and leave the unnecessary option on the store shelves. You can always go and get it IF you happen to crave it. Your trash can and wallet will also thank you!
  13. Stop being picky: if it doesn’t smell, look or taste bad, its probably still edible. If the idea of a black banana on itself grosses you out, check out tip number 3.
  14. Check your fridge 1–2 times a week: especially if you consume animal based products. Chen when they’re due and plan your meals accordingly. 
  15. Stop peeling your veggies: the peels are completely edible and contain tons of fiber and other good minerals. The plant had to use a lot of energy to produce the skin, why would you just throw it away?

Here’s also a list of inspirational and informative videos and documents on the subject: 

Food Matters (Netflix), Cowspiracy (Netflix), Live and let live (Netflix), Forks over knives (Netflix), Terra (Netflix), Cooked (neljän jakson sarja, Netflix), Sustainable (Netflix)

14 thoughts on “500 miljoonaa euroa vuodessa

    1. Mäkin luin hesarin jutun ja inspiroiduin siitä! Jatka hyvää duunia tän blogin kanssa, meille muille on helpompi vähentää jätteen määrää kun joku on valmiiksi tehny taustatyön.

      Pisteenä i:n päälle oli se, että et ole absolutisti tämän asian suhteen. Niistä parista viimeisestä prosentista kun on niin hankala päästä eroon, että sen ajan ja energian kun käyttää muuhun niin saa paljon enemmän hyvää aikaiseksi.

      Tykkää

      1. Kiitos, kommenttisi lämmittää sydäntä! Teen parhaani jatkaakseni vinkkien jakamista 🙂

        Juuri näin, turha liiaksi vaikeuttaa elämää olemalla absoluuttisen ehdoton vastaavan aiheen suhteen. Tärkeää on kuitenkin tiedostaa kaikki asiat ja pitää ne mielessä. Silloin voi saada todellisia muutoksia aikaan.

        Tykkää

  1. Bongasin haastiksesi hesarista – hienoa että muitakin ZW-intoilijoita alkaa löytyä suomesta! Sellainen kysymys tuli mieleen, että oletko todella ollut tyytyväinen noihin Ruohonjuuren bambuhammasharjoihin? Mulle tulee niistä suu ihan todella kipeäksi :D!

    Tykkää

    1. Moikka! aina mahtavaa kuulla että meitä on enemmän 😀
      Oon kyllä ollut todella tyytyväinen niihin! Aluksi harjaaminen tuntui erilaiselta, mutta se tuntuu jo ihan normaalilta nykyään. Että mulla ne on toiminut ihan moitteettomasti. Suosittelen bambuharjoja kaikille! Kiitos kommentista ja pitääkin käydä lukemassa sun blogia 🙂

      Tykkää

  2. Ruokaa menee maailmassa hävikkiin kauhistuttavan paljon! Itselle tulee aina huono omautnto, jos joutuu heittämään ruokaa pois ja meidän taloudessa hävikkiä tulee tosi vähän. Kiitos hyvistä vinkeistä hävikin määrän pienentämiseen entisestään!

    Tykkää

    1. Niinpä.. kun asian tiedostaa alkaa se harmittaa oikein kunnolla:(
      kiitos kommentistasi Piia!

      Tykkää

  3. Miestäni häiritsee kovasti tyhjä jääkaappi. Kyllästyin siihen ja vajaa vuosi sitten päätin että toinen jääkaapeista laitetaan pois päältä. Meitä on viisihenkinen perhe ja monet ihmettelivät tätä valintaa. Yllättävintä oli kuitenkin kun kahden ”tyhjän” jääkaapin ruuat laittoi yhteen niin ei se jääkaappi ollut yhtään tyhjä. Nyt mies on jo tottunut tähän järjestelyyn ja toinen jääjaappi otetaan käyttöön vain juhlia varten. Vähensi ainakin meillä ruokahävikkiä.

    Tykkää

    1. Kiitos kommentistasi! Juuri tuollaiset pienet teot saavat lopulta aikaan suuria muutoksia. Ei vain tällä hetkellä vaan myös tulevaisuudessa. 🙂

      Tykkää

  4. Olen juuri muuttanu pieneen asuntoon, säilytystilaa on vähän, joten Hesarin juttu osui ja upposi. Luin koko blogisi! Aloitan pienin askelin… Kiitos vinkeistä 🙂

    Tykkää

  5. No niin, minäkin täällä Hesarin jutun takia. Ihan huikeaa, fiksua ajattelua yrittää vähentää viheliäisen muovin käyttöä. Olen itse vasta ihan alussa – eli säilön kaiken mahdollisen jääkaapissa astioissa, en muovissa.

    Voiko näitä sun juttuja tilata meiliin, noita WP:n Readeriin tilattuja ei käytännössä kuitenkaan muista lukea?

    Tykkää

    1. Kiva kuulla, että löysit tiesi tänne ja kiitos kommentista! 🙂
      Pitääkin selvittää, että saanko tehtyä jonkun meililistan. Vastaan sulle tähän kun oon selvittäny!

      Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s